newsy i inspiracje dla tych, którzy piszą i chcą pisać lepiej
Uncategorized

Narracja 2.0 – kurs online

Wielowątkowe i nieliniowe formy prowadzenia narracji

Nowoczesna narracja

Każdy współczesny scenarzysta, który poznaje tajniki zawodowego rzemiosła i zgłębia strukturę trzech aktów, zastanawia się „no dobrze, a jeśli NIE chcę zaczynać filmu od przedstawienia normalnego świata bohatera?” albo „ale przecież w [tytuł filmu] nie ma trzech aktów, a to super film!”.
No właśnie. Dzisiejsza publiczność ma ogromną przyjemność z historii, które nie są prowadzone linearnie i dlatego coraz częściej historie, które do nas przychodzą, proszą się o to, by poprowadzić je nieliniowo. W przypadku serialu, powieści czy gry – to absolutna podstawa!

I wtedy pojawia się pytanie: jak to zrobić?

Odpowiedź jest prosta: poznać struktury charakterystyczne dla różnych typów narracji nieliniowej. Poznać, przećwiczyć, po czym z pełną świadomością wykorzystać je do swojej opowieści.

W narracji nieliniowej ciekawe jest to, że każda z tych struktur najlepiej sprawdza się w odniesieniu do konkretnej tematyki, przesłania lub nastroju naszej historii. Jeśli więc wiemy, co chcemy powiedzieć naszym scenariuszem, czy powieścią, łatwo nam będzie to osiągnąć, wybierając odpowiednią strukturę.

 

Jedyny taki kurs w Polsce

Program kursu oparty jest na podręczniku Lindy Aronson „Scenariusz na miarę XXI – obszerny przewodnik po technikach pisania nowoczesnych scenariuszy filmowych”. Pierwszy nakład tej publikacji wyczerpał się, a znalezienie jej w drugim obiegu jest dziś sporym wyzwaniem!

Kurs jest więc esencją tej książki. Uczestnicy mogą liczyć na solidną dawkę praktycznej wiedzy, sporą ilość przykładów i praktycznych ćwiczeń, a także wiele materiałów w postaci PDF z podsumowaniem zagadnień teoretycznych.

Przed kursem uczestnicy otrzymają listę rekomendowanych filmów do obejrzenia.

Jak przebiega kurs?

Po wykupieniu miejsca na kursie otrzymujesz dostęp do platformy online.StoryLab.pro.

Kolejne części kursu będą się otwierać przez osiem kolejnych sobót – są to lekcje wideo oraz przynależne im materiały do pobrania. Każda lekcja to prezentacja teorii, przedstawienie jak dana struktura narracji została zastosowana w wybranym filmie oraz zadanie domowe do wykonania indywidualnie.

Pomiędzy lekcjami odbywają się także webinaria, podczas których możesz utrwalić wiedzę, zadać prowadzącej dodatkowe pytania oraz podzielić się swoimi spostrzeżeniami z pozostałymi uczestnikami kursu. Webinaria są nagrywane, jeśli więc nie możesz uczestniczyć w nich na żywo, możesz obejrzeć je później.

Dodatkowo działa tajna grupa na Facebook’u. Dzięki temu czujesz, że pracujesz w grupie – to dodatkowo motywuje oraz jest kolejną okazją do zadania pytań prowadzącej.

Kurs łączy więc wszystkie zalety nauki stacjonarnej i online – masz dostęp do wiedzy oraz kontakt z pozostałymi uczestnikami kursu, z tą dodatkową zaletą, że lekcje możesz oglądać wielokrotnie!

Wszystkie materiały dostępne do 31 marca 2018!

Aby zapewnić poczucie pracy w grupie i wspierać motywację do zapoznawania się z kolejnymi częściami materiału, na kurs składają się:

  • Lekcje video

    Co tydzień nowa lekcja z prezentacją – w teorii i w praktyce – kolejnej struktury narracji.
  • Webinaria

    Spotkania online, na których utrwalasz wiedzę (tak, robimy teściki!) i możesz zadać dodatkowe pytania prowadzącej.
  • Pliki PDF

    Materiały do pobrania z prezentacją zagadnień teoretycznych oraz prace domowe – tworzysz własny kajet z wartościową wiedzą.
  • Grupa na FB

    Tajna grupa moderowana przez prowadzącą przez cały czas trwania kursu – dodatkowa motywacja oraz możliwość kontaktu.

Program i harmonogram

LEKCJA 0 – WPROWADZENIE — 2 października 2017

Przedstawienie podstawowej terminologii i zagadnień, które będą wykorzystywane w dalszej części kursu.

  • iskra i żar
  • przesłanie i scenario
  • struktura trzech aktów
  • linia akcji i linia relacji

 

LEKCJA 1 — NARRACJA TANDEMOWA – 7 października 2017

Dowiesz się, jak prowadzić wątki rozwijające się równolegle, jak je przeplatać, w jakich momentach przeskakiwać z jednej historii w drugą i poznasz kilkanaście „powiązań”, które zapewnią spójność Twojej historii. Tak prowadzi się narrację w serialach, ale ma to też zastosowanie w filmach fabularnych, tak jak w „To właśnie miłość” (2003) czy „Labirynt Fauna” (2008).

 

LEKCJA 2 — NARRACJA Z MULTIPROTAGONISTĄ – 14 października 2017

Wreszcie zrozumiesz, jak poprowadzić historię grupy postaci we wspólnej przygodzie! Poznasz funkcje i role, jakie przyjmują bohaterowie oraz tematy poruszane w takich opowieściach. Nauczysz się jak przeprowadzić taką fabułę w sposób spójny i wciągający – jak w filmach „Mała Miss” (2006) czy „American Beauty” (1999).

 

LEKCJA 3 — NARRACJA Z PODWÓJNĄ PODRÓŻĄ – 21 października 2017

Nauczysz się, co jest kluczem do prowadzenia dwóch historii, które rozwijają się równolegle, jak w filmach „Gdzie jest Nemo?” (2003), czy „Życie na podsłuchu” (2006)

 

LEKCJA 4 — RETROSPEKCJE CZ. 1 — 28 października

Poznasz pięć zabiegów wykorzystujących skoki w chronologii, czyli retrospekcje: ilustrującą, okładkową, zapowiadającą, żałującą i przełomową. W przykładach odniesiemy się do „Pulp Fiction” (1994), „Annie Hall” (1977), „Titanic” (1997), „Michel Clayton” (2007), „Paragraf 22” (1970).

 

LEKCJA 5 — RETROSPEKCJE CZ. 2 – 4 listopada 2017

Retrospekcja z podwójną narracją: niezrealizowane marzenie – Nauczysz się, jak prowadzić dwa wątki dotyczące tej samej postaci, z których jeden rozgrywa się w teraźniejszości, a drugi w przeszłości. Dowiesz się, jak zbudować bohatera, który jest protagonistą w jednej przestrzeni czasowej i jednocześnie (!) antagonistą w drugiej. Fascynujące! Tę strukturę widać np. w „Angielskim pacjencie” (1996) i w „Slumdog. Milioner z ulicy” (2009).

 

LEKCJA 6 — RETROSPEKCJE CZ. 3 – 11 listopada 2017

Retrospekcja z podwójną narracją: studium przypadku. Poznasz kolejną strukturę, w której jeden z wątków rozgrywa się w teraźniejszości, a drugi przenosi nas w wydarzenia przeszłe. Tym razem jednak nauczysz się, jak prowadzić fabułę, gdy chcesz, by najważniejsza postać w historii pozostała nieodgadniona i tajemnicza – jak w filmach „Obywatel Kane” (1941) czy „Podejrzani” (1995).

 

LEKCJA 7 — NARRACJA KONSEKUTYWNA – 18 listopada 2017

Poznasz cztery różne sposoby na przedstawienie kilku historii w obrębie jednej zamkniętej całości i dowiesz się, jakie zabiegi zastosować, by Twoja historia była spójna i trzymała zainteresowania widza. W przykładach odniesiemy się do filmów: „Zakochany Paryż” (2006), „Begnij Lola biegnij” (1998), „Pokuta” (2007), „Miasto Boga” (2002).

 

LEKCJA 8 — HYBRYDA: PRZEŁAMANY TANDEM — 25 listopada

Uwieńczeniem kursu jest lekcja, w której poznajesz strukturę łączącą narrację wielowątkową i narrację nieliniową! Zobaczysz, jakich zabiegów używać, gdy zechcesz jednocześnie przeplatać kilka wątków, które rozgrywają się w różnych (!) przestrzeniach czasowych – jak dokonali tego twórcy filmów „Godziny” (2002) czy „Babel” (2006).

 

Co zyskasz, uczestnicząc w kursie?

Wiedzę

Solidny warsztat to podstawa każdego profesjonalisty. Pod okiem jedynej w Polsce ekspertki zajmującej się edukacją w tym zakresie, opanujesz wykorzystanie zaawansowanych struktur prowadzenia narracji w Twoich projektach.

Pewność siebie

Dzięki dogłębnemu poznaniu rzemiosła sprawniej przejdziesz do pisania kolejnych projektów – bez tracenia czasu na poszukuwianie odpowiednich zabiegów fabularnych. Łatwiej też będzie Ci wytłumaczyć zamysł Twojej historii wydawcom, reżyserom czy producentom.

Wzmocnienie talentu

Sturktura nie ogranicza – struktura nadaje formę! Dzięki umiejętności wybrania właściwej struktury dla Twojej opowieści zyskasz świadomość ram, w których możesz dać upust kreatywności. To bardzo uwalniające doświadczenie!

 

Kto prowadzi kurs?

Ja, Agnieszka Kruk

Jestem scenarzystką, script coachem, edukatorką, organizatorką wydarzeń dla scenarzystów

Mam dwa tytuły magisterskie z literatury współczesnej – anglistyka i niderlandystyka – uzyskane na Uniwersytecie Warsza

wskim. Jestem absolwentką scenariopisarstwa w Warszawskiej Szkole Filmowej oraz PWSFTViT w Łodzi. Przetłumaczyłam na język polski książkę Lindy Aronson „Scenariusz na miarę XXI wieku, obszerny przewodnik po technikach pisania nowoczesnych scenariuszy filmowych”.

Stworzyłam i przez sześć edycji organizowałam festiwal dla scenarzystów Script Fiesta. Jestem autorką programów kształcenia scenarzystów, literatów i konsultantów scenariuszowych. Wspieram rozwój projektów, pracując ze scenarzystami, producentami, reżyserami, twórcami filmów dokumentalnych oraz

powieściopisarzami. Wykładam scenariopisarstwo na międzynarodowych studiach w Warszawskiej Szkole Filmowej i w Szkole Mistrzów Pióra Collegium Civitas o

raz prowadzę warsztaty w ramach różnych programów rozwoju scenariuszy oraz warsztatów towarzyszącym festiwalom filmowym.

Jestem jurorką w konkursach scenariuszowych, ekspertką w programie Creative Europe MEDIA oraz selekcjonuję projekty w programie Le Groupe Ouest: Less Is More.

Założyłam i jestem dyrektor kreatywną w StoryLab.pro.

 

Dla kogo jest ten kurs?

Na największe korzyści z opanowania wiedzy i umiejętności w ramach tego kursu mogą liczyć przede wszystkim:

  • scenarzyści filmów fabularnych
  • scenarzyści serialowi
  • powieściopisarze
  • script doctorzy i konsultanci scenariuszowi
  • redaktorzy
  • twórcy gier komputerowych
  • copywriterzy

Uczestnictwo w kursie będzie też świetnym doświadczeniem dla tych, którzy mają książkę Lindy Aronson „Scenariusz na miarę XXI wieku”, ale jej do końca nie rozumieją oraz dla tych, którym nie udało się zdobyć tej książki, a chcieliby poznać jej treść w pigułce oraz przetestować nową wiedzę w praktyce.

 

Koszt uczestnictwa

W zależności od Twoich potrzeb, możesz wybrać jeden z trzech pakietów uczestnictwa w kursie.
Decydując się na pakiet podstawowy (797 złotych), masz dostęp do wszystkiego, co jest Ci potrzebne do opanowania wiedzy oraz do wszystkich treści bonusowych, które pojawią się w trakcie trwania kursu.
W pakiecie rozszerzonym (1147 złotych) masz dodatkowo możliwość pracy nad dowolnym Twoim projektem (niekoniecznie nieliniowym) z profesjonalnymi konsultantami scenariuszowym StoryLab.pro.

Pakiet Combo (1397 złotych) to okazja na zapoznanie się z treścią dwóch kursów jednocześnie – kursu scenariopisarstwa oraz kursu Narracja 2.0! Dostęp do obu masz przez całe pół roku.

Więcej informacji o pakietach i możliwości wykupienia kursu znajdziesz TUTAJ.

Zapisując się na listę osób zainteresowanych kursem, otrzymasz także listę filmów, do których będę odnosić się podczas kursu. Na kursie będziemy przyglądać im się bliżej. Niezależnie od tego, czy zdecydujesz się na udział, jest to też lista filmów, które warto obejrzeć lub przypomnieć sobie tej jesieni.

x